Waarom Yoga?


In een veeleisende maatschappij als de onze is er vaak weinig ruimte en aandacht voor jezelf. In de drukte van alledag zijn we daarom snel geneigd het contact met onszelf te verliezen. Hierdoor zijn we gemakkelijk vatbaar voor spannings- en vermoeidheidsklachten. En raken we soms ver weg van wat we werkelijk willen, voelen of zijn.

Bewustwording
Yoga maakt je er bewust van hoe je innerlijk reageert op de buitenwereld. Bijvoorbeeld hoe je lichaam door bepaalde emoties of gedachten kan verkrampen of blokkeren. Je leert met aandacht het lichaam te voelen en bewust te ontspannen. Door het doen van oefeningen verruim je op een zachte en respectvolle manier je grenzen. De rekbaarheid van de spieren wordt niet alleen groter, ook mentaal zul je merken dat je makkelijker gedachten die spanning of verkramping veroorzaken zult herkennen en van je af kunt laten glijden. Je verruimt letterlijk je bewustzijn en daarmee de kijk op jezelf en je omgeving.

Wanneer je enige tijd serieus yoga beoefend zul je merken dat je op een veel bewustere manier in het leven komt te staan. Je leert jezelf kennen en vandaar uit je eigenheid en kracht ontwikkelen. Leven vanuit een bewuste houding naar jezelf en je omgeving, maakt dat je beter de keuzes kunt maken die bij je passen.

Waarnemen zonder oordeel
Yoga leert je waarnemen vanuit een open, aandachtige houding.
Vaak zijn we geneigd overal een oordeel over te hebben, vooral over onszelf. Dit roept (onbewust) veel spanning en onrust op en vertekent de werkelijkheid.

Wanneer je jezelf zonder oordeel waar kunt nemen, zul je merken dat je jezelf de gelegenheid geeft om te zijn wie je werkelijk bent en om geestelijk te groeien. Je geeft emoties de kans om ‘uit te laten razen’ en hun verhaal te vertellen zonder dat dit goed of fout is. Omdat je hierdoor minder emotionele ballast meedraagt zul je met meer helderheid en rust met de realiteit om kunnen gaan.

Door het accepteren (toelaten) en daarmee bewust los kunnen laten van emoties of gedachten die spanning en onrust veroorzaken, zullen zich minder blokkades in je lichaam vastzetten. Energie kan weer vrijuit stromen. Door jezelf te accepteren en te zijn met alle gevoelens en gedachten die hierbij horen, ontwikkelt zich van binnenuit (zelf-)vertrouwen.

De fysieke kant
De positieve effecten die yoga op het lichaam hebben zijn er voornamelijk de oorzaak van dat yoga in het Westen grote populariteit geniet.

Yogahoudingen en oefeningen (asana’s) gecombineerd met ademtechnieken, zijn erop gericht het lichaam gezond en veerkrachtig te maken zodat het ‘moeiteloos’ wordt en geen belemmering meer in het dagelijks leven vormt. Een gezond, sterk en flexibel lichaam dat makkelijk beweegt, vormt voor veel mensen de basis voor een prettiger leven.

Hoewel de meeste oefeningen gericht zijn op het verruimen van het lichaamsbewustzijn en het laten doorstromen van energie, zijn er veel meer positieve effecten zoals:
  • Het toenemen van flexibiliteit van spieren en gewrichten,
  • Vergroten van spierkracht,
  • Een betere balans en concentratie.
  • Verbetering van de weerstand door het stimuleren en harmoniseren van inwendige klieren.
  • Groter uithoudingsvermogen.
  • Verbetering van de bloedcirculatie.