Cursus aanbod


Yoga algemeen

De fysieke vormen van yoga zoals die bij Yoga aan de Kade worden aangeboden, hebben als belangrijkste uitgangspunt bewustwording; een goed ontwikkeld lichaamsbewustzijn vormt de basis voor innerlijke groei. Bij alle yogavormen zijn aandacht, adem en asana’s (yoga houdingen) de belangrijkste elementen en wordt er geoefend vanuit een respectvolle en niet- prestatiegerichte houding.


Hatha yoga

De klassieke vorm van yoga waarin een evenwicht tussen inspanning en ontspanning centraal staat. In een hatha yogales wisselen dynamische en verstilde houdingen elkaar af. Er wordt geoefend vanuit een naar binnen gerichte aandacht. Door deze rustige, meditatieve houding is er ruimte om waar te nemen en te ontspannen in wat zich van binnen voordoet. Fysieke en mentale grenzen worden op een zachte manier opgezocht en verruimd, wat zorgt voor een groter, innerlijk draagvermogen en meer vitaliteit.


Vinyasa yoga

Bij deze vloeiende, dynamische vorm van yoga wisselen verschillende houdingen elkaar af op het ritme van de adem. De voortdurende focus op adem en beweging brengt de aandacht gemakkelijk in het nu. Elementen uit de zonnegroet zijn een steeds terugkerend onderdeel en worden gebruikt als verbinding tussen de houdingen. De nadruk ligt in deze les op het afstemmen op je eigen energiestroom van waaruit je je eigen (innerlijke) kracht, concentratie en uithoudingsvermogen op een natuurlijke manier kunt vergroten.
Vinyasa yoga is een aanrader voor als je meer fysieke uitdaging zoekt. Ook als je met veel onrust kampt (piekeren, onzekerheid, malende gedachten) kan deze vorm van yoga goed helpen om ‘uit je hoofd en in je lijf’ te komen omdat de dynamische oefeningen meer aandacht en inspanning vragen. Het opbouwen van fysieke kracht en concentratie verstevigt je innerlijke basis en werkt positief door in je zelfvertrouwen.


Vinyasa core yoga


Vinyasa yoga met extra aandacht voor het soepel, bewust en sterk maken van de romp (buik- en rugspieren).  
Je core is het krachtcentrum van je lichaam en ook de plek waar emoties het duidelijkst te ervaren zijn. Door het bewust trainen van je romp verstevig je je innerlijke basis, geef je kracht aan je houding en ruimte aan je emoties.



Power yoga

Fysiek krachtige en uitdagende variant van de vinyasa yoga: in de flow van het ademritme wisselen verschillende houdingen elkaar af met verdieping in inspannende houdingen. Power yoga gaat vooral over het vrijmaken van energie en innerlijke kracht. Grenzen worden op een intensieve maar wel bewuste manier opgezocht en verruimd. Het lichaam wordt van binnenuit opgewarmd wat een reinigend effect heeft op de klieren en het zenuwstelsel en ervoor zorgt dat spieren en gewrichten gemakkelijk soepel worden. Net als de vinyasa yoga is power yoga een uitstekende methode om, door middel van inspanning en focus op de adem, meer ruimte te scheppen en innerlijk rust te ervaren.

Yoga Utrecht Yoga Utrecht Yoga Utrecht


Power yoga basis

Wil je graag beginnen met Vinyasa, Power of Ashtanga yoga? Of heb je behoefte aan meer uitleg? Dan is deze les wat voor jou!

De les kent een rustige opbouw waarin alle basishoudingen van de dynamische yogavormen, langzaam worden geoefend en begeleid.
Er is uitleg over technieken, zoals ujjay adem, dristie en bandha's.



Ashtanga yoga

Deze intensieve vorm kent dezelfde dynamiek als de power yoga maar volgt iedere keer dezelfde serie houdingen. Dit maakt het gemakkelijk om gedachteloos in de flow mee te gaan en verdieping in de houdingen te vinden. De serie biedt ook een goede basis om zelf (thuis) mee te kunnen oefenen. Een ashtanga yoagles is, evenals de (power) vinyasa yoga, opgebouwd rond series zonnegroeten en maakt gebruik van verschillende technieken zoals bandha's en ujjay ademhaling.


Yin yoga

Bij deze zachte yogavorm, oefen je een serie zittende of liggende houdingen waarbij de spieren ontspannen blijven en waarbij je een lichte druk uitoefent op gewrichten en bindweefsel. Bij yin yoga worden de houdingen lang aangehouden, zo’n 3 tot 5 minuten. Het is als een meditatie in een yogahouding; je oefent aandachtig zijn en je openstellen voor wat zich van binnen voordoet. De weerstand die je tegenkomt ga je verzachten met behulp van de ademhaling. De houdingen stimuleren op zachte wijze het bindweefsel zoals banden en kraakbeen, waardoor het zich kan verstevigen en eventueel herstellen. Het bevordert een grote mate van beweeglijkheid in de spieren en gewrichten, stimuleert de meridianen (het openen van de dieper gelegen energiekanalen) en brengt de geest tot rust. Yin yoga is een goede tegenhanger voor de meer krachtige en actieve yogavormen.


Yin Yoga flow


In een yin yoga flow les lopen de yin yoga houdingen (waarbij je langer in de houding blijft) vloeiend in elkaar over.  Er is een meditatieve dynamiek. De Yin yoga flow focust zich minder op spieren maar veel meer op het bindweefsel, gewrichten en energie banen. Het is een zachte en intense yogales waarin het meditatieve aspect een grote rol speelt. Deze les is ideaal voor mensen die graag wat flexibeler willen worden of een lichte blessure hebben.



Meditatie algemeen

Meditatie is, net als yoga, een techniek om tot een groter zelfinzicht te komen, om je bewust te worden van wat zich van binnen bij je afspeelt. Meditatie kan helpen om los te komen uit de stroom van gedachten die de aandacht vaak gevangen houdt en die je ervan weerhoudt om in het nu te zijn.
Misschien wel het belangrijkste aan meditatie is dat je kan zijn met wat er op dat moment in je leeft, zonder je ermee te bemoeien of over te oordelen. Dat kan van alles zijn: onrust, vreugde, verdriet, boosheid, stilte. Door een te zijn met wat is en met hoe je je werkelijk voelt, ontstaat er ruimte van binnen, meer verbondenheid en innerlijke rust. Meditatie is oefenen in aandachtig zijn en ontspannen in wat er is.

Yoga en meditatie

Tijdens deze combinatieles oefenen we aktieve hatha yoga om het lichaam op te warmen en de energie goed te laten doorstromen. Mentale onrust kan plaatsmaken voor een kalme, open aandacht. Soms werken we met thema's zoals het versoepelen heupen, rug of schouders. Ook oefenen we in het verdiepen van de adem en het bewust leren loslaten van spanning in je lijf. Je ontwikkelt inzicht in hoe jouw lichaam/geest werkt.
De yoga draagt bij aan het vergroten van kracht, (geestelijke) stabiliteit en souplesse: o.a. met actieve en verstillende houdingen. Na een ontspanning eindigen we met 10 tot 15 minuten zit meditatie (zie het stukje hierboven over meditatie).


Hatha flow

Aktieve, dynamische hatha yogales waarbij de houdingen elkaar in een flow opvolgen. Afwisselend inspannende en ontspannende houdingen in een iets hoger tempo dan een reguliere hatha yogales.


Restorative yoga

Deze yoga les is gericht op het ontspannen en herstellen van lichaam en geest. Het kan je helpen om na een drukke week weer helemaal op te laden. Ook is de les zeer geschikt als bijdrage aan het herstel van ziekte, stress- of vermoeidheidsklachten. Om de houdingen comfortabel te maken en het therapeutisch effect te versterken, worden ze ondersteund door kussens, blokken, riemen en dekens. Je blijft wat langer in een houding waardoor je lichaam de tijd krijgt zich zeer diep te ontspannen en nieuwe energie op te doen.


Chi Kung

is een Chinese meditatieve bewegingsvorm die mooi aansluit bij de yoga en voor ieder lichaam toegankelijk is. Het zijn zachte vloeiende bewegingen, die diep doorwerken op je energiesysteem. Vanuit ontspanning en een heldere aandacht wordt er gewerkt met een serie eenvoudige bewegingen en dynamische, fundamentele houdingen. De overeenkomst met Yoga is de aandacht voor lichaam, geest, adem en energie. Het verschil is dat het zich meer richt op een kalme flow in beweging en balans; de stretches zijn mild, de vorm is over het algemeen staand



Lestijden...
Aanmelden...